Ny makspris og nasjonal ordning for reduksjon i foreldrebetalingen 1. mai

Til

Foresatte med barn i barnehage

Ny makspris og nasjonal ordning for reduksjon i foreldrebetalingen 1. mai

Fra 1. mai 2015 skal ingen husholdninger betale mer enn 6 prosent av inntekten sin for en barnehageplass.
Foreldrebetalingen er også begrenset av maksimalprisen, som fra 1. mai 2015 er 2 580 kroner per måned.

Endringene i forskriften ble vedtatt i statsråd 17.4.2015. Du kan lese mer om endringene i vedlagt skriv fra Utdanningsdirektoratet.

Foreldre som mener de har rettigheter etter denne endringen, må søke kommunen som barnehagemyndighet. Det søkes om ett barnehageår av gangen. I vurderingen av søknaden, legges siste selvangivelse til grunn. For 2015 betyr det selvangivelse 2014.

Søknaden sendes: Brønnøy kommune, Oppvekst, Rådhuset, 8905 Brønnøysund.

Dersom søknaden innvilges, får den enkelte barnehage beskjed om å redusere foreldrebetalingen. Dette gjelder også de private barnehagene. Refusjon for denne endringen, blir et anliggende mellom kommunen og barnehagen.

Vi viser til mer informasjon på Brønnøy kommunes heimeside.

Brønnøy kommune 21.4.2015

Rådmannen