Barn og sykdom

Følgende rutiner har vi i Barnetun:

- Omgangssyke: Barnet må være hjemme minst 48 timer etter siste utbrudd med oppkast/diare, da det er veldig smittsomt. Vi er streng på å holde 48 timers regelen, og vi ser at vi da får få utbrudd av dette i barnehagen. Vi setter stor pris på at dere foreldre er flinke til å imøtekomme dette, og vi setter stor pris på at dere gjør det fremover også.

- Feber og forkjølelse: Ved feber skal barnet være hjemme til det er feberfri og allmenntilstanden er god. Vi tar utgangspunkt i barnets allmenntilstand, og ringer foreldrene når vi ser at den ikke er bra. Selv om barnet kan virke i fin form når det er hjemme, kan det være slitsomt å være i i lek ute og inne i barnehagen hvis formen ikke er god. Vi ønsker at barnet har 1 feberfri dag hjemme.

- Øyekatarr: "Ved kraftig øyekatarr med rikelig pussdannelse bør barnet holdes hjemme inntil pussdannelsen har avtatt. Dette er på grunn av risikoen for å smitte andre barn. Ved kraftig øyekatarr vil det vanligvis være behov for legekontakt, og barnets allmenntilstand vil også i stor grad styre behovet for å være hjemme fra barnehagen". Hentet fra folkehelseinstituttet (fhi.no).

- Vannkopper: Barnet må være hjemme til sårene er tørket inn og fått skorpe på seg.

- Brennkopper: Ved få og små sår, kan barnet være i barnehagen mens sår behandles og sårene er godt dekket til. Ved mange sår må barnet være hjemme til sårene er tørre og i bedring.

- Barnemark og ringorn: Barnet kan komme i barnehagen når behandling er igangsatt.

Hvis barnet får smittsomme sykdommer som vannkopper, kikhoste, brennkopper, kusma, meslinger, ønsker vi at dere gir beskjed til oss, så får vi hengt opp skriv til alle foreldre om hva som "går".

Generelt kan vi si at det er barnets allmenntilstand som avgjør om det skal være i barnehagen eller ikke. Barnet må være frisk nok til å delta i aktiviteter både inne og ute når de er i barnehagen.

Vi ringer dere foreldre dersom barnet blir syk eller har nedsatt allmenntilstand i løpet av barnehagedagen.

Si fra på morgenen dersom barnet ikke er helt i form slik at vi kan følge ekstra godt med.